- Domov
- >
- Dejavnosti
- >
- Galerija Nove univerze - Fakulteta za slovenske in mednarodne študije
Galerija Nove univerze – Fakulteta za slovenske in mednarodne študije
O Galeriji Nove univerze - Fakulteta za slovenske in mednarodne študije
Z odprtjem Galerije Nove univerze, začenjamo uresničevati določen program, ki je načrtno podpira umetnost kot pomembno družbeno dejavnost. To, kar družbi prispeva umetnost, v številnih ozirih ni primerljivo prav z ničemer drugim, kar ljudje počnemo, proizvajamo, ustvarjamo, premišljujemo, sprejemamo, občutimo. Umetnost je tisti najbolj pomemben družbeni presežek, ki ga moramo negovati.
Galerija razpolaga z lepim prostorom, ki umetnikom daje dobre razstavne možnosti s svojo velikostjo in stenami, ki slikam dovolijo, da dihajo. V galeriji nameravamo predstavljati uveljavljene likovne ustvarjalce, ne nujno slikarje, lahko tudi kiparje ali konceptualiste, katerih razstave bodo kurirane in pospremljene s strokovno besedo, zlasti članic strokovnega odbora galerije.
Slike nastajajo precej časa. Čeprav je ta trditev zelo relativna. Vendar moramo v vsakem primeru prepoznati, da umetniška dela nastajajo tudi že dolgo pred tem, ko se pričnejo slikati. In tudi slikajo se lahko v več fazah, včasih celo več let. Včasih me kdo vpraša, koliko časa slikam eno sliko. Najbolje lahko odgovorim z analogijo. Če ne igrate klavirja, koliko časa potrebujete, da dostojno zaigrate Beethovnovo Mesečno sonato? In koliko časa potrebuje klavirski virtuoz? Umetnost vselej nastaja v dialogu z umetniškimi deli, ki že so med nami, in z ozirom na vse znanje o likovni teoriji, prostorskih ključih, barvni teoriji, estetskih teorijah. Umetniško delo je umetnost zato, ker se umešča v svet umetnosti. Svet umetnosti pa je v stalnem procesu nastajanja, preoblikovanja, bogatenja, revizij itd.
Podpirajmo umetnost.
prof. dr. Polona Tratnik; Dekanja Fakultete za slovenske in mednarodne študije
1. Razstava slikarskih del Polone Tratnik : Odpiranje
Strast do ustvarjalnosti Polona Tratnik izraža skozi različne medije; kot izjemno občutljiva in čuteča umetnica posega na mnogotera področja, vzporedno z umetniškimi projekti s področja biotehnologije (37°C, Lasje, Mikrokozmos, Unikum, Las in vitro, Iniciacija) slika, piše romane, kratko prozo, poezijo, liriko, dramska besedila, fotografira, že od malih nog jo zanima glasba. Ukvarja se z umetnostjo in njeno angažirano vlogo v sodobnem času. Zanimajo jo vprašanja poseganja umetnosti v druge družbene sfere, preizprašuje in analizira različna polja komunikacije, odnose med umetnikom in umetniškim delom, vlogo gledalca kot subjekta in njegove prostorske prisotnosti.
Vse, ki so nas zadnje slike Polone Tratnik presenetile, saj jo poznamo predvsem kot znanstvenico na področju filozofije umetnosti in biotehnološko umetnico, naj spomnimo na misel umetnostnega zgodovinarja sir Ernsta Gombricha, da sta presenečenje in čudenje rezultata biološke funkcije umetnosti, ki je v tem, da nas pomaga ohranjati radovedne in nagovarja našo zmožnost sprejemanja novega in nenavadnega.
Obrat v ustvarjalnosti Polone Tratnik ni značilni postmoderni obrat. Slikar in raziskovalec Leonardo da Vinci, enciklopedisti razsvetljenstva, akterji gibanja Art Nouveau pod vplivom razvoja mikroskopije in mikrobioloških raziskav, ki jih vizualizirane lahko razbiramo na plašču Klimtovega portreta Adele Bloch-Bauer (1907) – umetniki so bili skozi zgodovino pogosto fascinirani nad sodobnimi znanstvenimi odkritji ali pa so bili celo sami izobraženi znanstveniki, na primer biologi in geologi. Raziskave na področju biotehnologije in nevroznanosti so sprožile močan val tudi v sodobni umetnosti, ki išče svoj raison d’être.
Nedavno je Polono Tratnik slika povabila, da ji prisluhne in z njo ponovno vzpostavi dialog. V tem obratu smo se znašli morda v podobnem položaju kot gledalci konec devetnajstega stoletja pred kultno sliko Édouarda Maneta, Zajtrk na travi (1862–63). Slika je šokirala zaradi osvetlitve socialnih ter spolnih vlog v takratnem meščanskem okolju, ki ga predstavljata obe moški figuri v popolni meščanski opravi, razpravljajoč, očitno, o silno dolgočasnih stvareh. Med njima sedi gola ženska, ne boginja, ne Olimpija, ki iz oči v oči spontano zre v gledalca, kot gola resnica. Nekaj znotraj takratnih ustaljenih in rutinskih navad se je očitno tako spremenilo, da je bila potrebna neke vrste vizualna mutacija slike, da se je nanjo naravnal nadaljnji razvoj modernega slikarstva.
Vendar Polone Tratnik ne zanima estetizacija mikrobioloških oblik, celic, virusov in bakterij, ki se po svojih oblikah in strukturi kar same ponujajo za nadaljnje likovno ustvarjanje. Njen pogled pred sliko se izogiba vključevanju optičnih pripomočkov in tehnik, kot je raba mikroskopa, perspektive in drugih modelov likovnega mišljenja. Nežno se dotika slike, čaka, da ji ta spregovori in se nanjo odziva. Za razliko od procesov nadzorovanja in upravljanja slikarstvo Poloni Tratnik pomeni odpiranje, čuječnost. Slikarstvo je zanjo ustvarjalni medij, ki omogoča izhod iz aparatske družbe in pristen stik z utripom življenja.
Energetsko izredno močne slike Polone Tratnik, ki so nastajale v zadnjih dveh letih, so javnosti razstavljene prvič. Predane so naprej. Odprte so za razmislek in čudenje.
Vesna Krmelj in Tjaša Šavorič
O avtorici
Prof. dr. Polona Tratnik je dekanja Fakultete za slovenske in mednarodne študije na Novi univerzi in znanstvena svetnica na Inštitutu IRRIS za raziskave, razvoj in strategije družbe, kulture in okolja. Je akademska slikarska, magistra kiparstva in doktorica filozofije. Bila je Fulbrightova raziskovalka na University of California Santa Cruz in gostujoča profesorica na isti univerzi, pa tudi na Capital Normal University v Pekingu, Univerzi Taik (zdaj Aalto) v Helsinkih ter Nacionalni avtonomni mehiški univerzi v Mexico Cityu. Je predsednica Slovenskega društva za estetiko in članica izvršnega odbora Mednarodne zveze za estetiko. Je avtorica sedmih monografij, objavljenih v štirih jezikih, med drugim Conquest of Body. Biopower with Biotechnology (Springer 2017) in Hacer-vivir más allá del cuerpo y del medio (Herder 2013). V svetu je na področju umetnosti uveljavljena predvsem kot pionirka biotehnološke umetnosti. Slike in hibridne umetniške projekte je razstavljala na vidnih prireditvah v Avstraliji, Mehiki in v številnih državah v Evropi, med drugim na osrednjem intermedijskem festivalu Ars Electronica v Linzu.
2. razstava slikarskih del Brede Sturm: Obrni nov list
Slikarka nosi s seboj odtise vsega, kar je doslej videla in občutila, tudi ko potuje po belem svetu, in nam zarisuje matrice spominov, še posebno izkušnje iz New Yorka, kjer so nastale tudi njene v formatu mnogo intimnejše bele slike, ki so videti brez podokvirov z reliefnimi okroglimi vzorčastimi poudarki, zgoščenimi v prostranstvu zračnih kompozicij, kot obrobljeni prtiči. Na pričujočih slikah pa je táko prvotno zamisel monumentalneje osmislila v znakovno bogatejši, a enako asketski cikel, zamišljen kot zbirka z neznanostjo popisanih strani ali kot bela enigma skrivne pisave, ki ji avtorica zavzeto prisluškuje in z njo v brezzračni nedotaknjenosti popolne beline zida na materijo belega niča misel na prosojno znakovno arhitekturo, ki jo je potrebno šele napolniti s konkretnimi pomeni, tako kot v tloris njenih reliefnih temeljev še vtisniti nedodelane skrivnostne črke.
Zazrta v taka znamenja slikarka na belo podlago naneseno belo snov subtilno uglašuje, da zazveni v beli tišini platen sama po sebi, harmonizirana v konstrukcijski red, ki ga napolnjujejo z razmreženim ritmom le vzorci forme. S takimi potezami se Breda Sturm vključuje v prenovljeno izročilo modernističnih, s komunikacijskimi znaki izpolnjenih historičnih zapisov. Nosilno belino na svojih slikah med pisanjem znakov napolnjuje z lastno belino, in ko z vsako sliko obrne nov list – naslikanih je skupaj za dvoje tiskarskih pol –, vsi skupaj sestavljajo optično orkestrirano celoto. Ta pa v svojem molku čaka na zvoke sporočil, ki jih slikarka z neulovljivimi signali reliefno zarisuje v svoja bela platna kot na zračni omet.
prof. dr. Milček Komelj
O avtorici
Breda Sturm je leta 2010 pri prof. Tugu Šušniku in prof. Tomažu Brejcu z odliko zaključila podiplomski študij magisterij umetnosti na Akademiji za likovno umetnost in oblikovanje Univerze v Ljubljani. Leta 2003 je diplomirala pri prof. Vojtehu Ravnikarju na Fakulteti za arhitekturo Univerze v Ljubljani. Je samozaposlena v kulturi in deluje na področju slikarstva, ilustracij, opreme in oblikovanja knjig. Študijsko se je izpopolnjevala v Italiji, Španiji in na The Art Students League of New York v ZDA.
Leta 2007 je prejela štipendijo društva slovenskih likovnih ustvarjalcev za mlade perspektivne avtorje na področju ilustracije. Njena dela so bila med drugim predstavljena na razstavah:
-
Magija umetnosti: Protagonisti slovenske sodobne umetnosti 1968-2013 (Villa Manin, Italija/Künstlerhaus, Avstrija/ Gliptoteka HAZU, Hrvaška) 2014-2015.
-
Slovenska sodobna umetnost/Slovenian Contemporary Art SLOVENINDIA, New Delhi, India, Jaipur House, National Gallery of Modern Art, New Delhi, 2016
-
Slikarski performans s skupino Aritmija Zvočne slike in stopinje ritmov (Soundscapes and Taal Traces), India Habitat Centre, New Delhi, India in v National Gallery of Modern Art Mumbai, Indija, 2018.
-
Samostojna razstava grafik Obrni nov list, nastalih na umetniški rezidenci v Cité des Arts v Parizu septembra 2018, Open Studio Cité des Arts, Pariz 2018, Evropski parlament, Bruselj, 2018.
Od leta 2010 je članica Društva likovnih umetnikov Ljubljana. Živi in dela v Ljubljani.
Več informacij na: http://www.bredasturm.com/.
3. razstava slikarskih del Mitje Ficka: Ležeči tiger, skriti zmaj
Slikar srednje generacije Mitja Ficko (1973) svoje slike snuje na podlagi lastnih občutenj in doživljajev, najpogosteje pa slikam prepusti, da se zgodijo. Za njegovo prakso je značilno intenzivno poigravanje s prostorom in perspektivo, večina slik pa je tako ali drugače zgrajenih po principu plastenja, ponovnega prekrivanja in zakrivanja. Pri uresničevanju tega vizualnega jezika in gradnji vsebine si pomaga z uporabo različno grobih bleščic in prav specifično, zanj svojevrstno rabo geometrije, barv in tekstur. Njegove atmosferične, subtilne mistike polne slike so dandanes hitro prepoznavne po razgibanih, drznih kompozicijah, neopredeljivi, fantazijski vsebini in nenehnemu prehajanju iz narativnega v abstraktno. Upodobljeni prizori predstavljajo različne izseke osebnih metafor in izkušenj čutenja. Slike, nasičene s skrivnostnimi bitji in ambivalentnim vzdušjem, povabijo v svet, ki vsakega gledalca spodbudi in nagovori k motrenju dela in samostojni, individualni interpretaciji. Na razstavi v Galeriji Nove univerze na ljubljanskem Mestnem trgu so razstavljena dela manjših formatov, na katerih sta figuralika in navidezna pripoved veliko bolj izrazita, ponekod celo poudarjena. Za razliko od nedavno razstavljenih, nekoliko abstraktnejših in z bleščicami posutih del v celjski Galeriji sodobne umetnosti ali ljubljanski galeriji SLOART, je tokratna sveža produkcija malenkostno bolj igriva, pavlihasta in izrazito zoomorfna. Glavnina del je nastala v zadnjem letu, razstavljena pa so tudi nekoliko starejša dela, denimo hudomušni pikčasti konjički Rdeča preproga (2020) in viseči pisani trakovi Strange place (2019). Pri večini del prevladuje premišljeno kolažiranje prostornin in nenehno prekrivanje in kombiniranje upodobljenih subjektov, kot so tropske ptice, plamenci, krvoločni tigri in domače lisice. Spremljajo jih avtorju priljubljeni zaviti oblaki, stilizirano drevje in obodne mavrice. Najnovejša dela so polna prikupnih presenečenj in skritih detajlov. Avtorja zanimata likovni preplet in ustvarjanje podob, ki v nedefiniranem prostoru nastopajo kot nekakšen privid. Določljive podobe oranžnih lisic, visoko rastočega drevja in namuznjenih hišnih ljubljenčkov se v primanjkljaju prostora gibljejo tako, da malenkostno zdražijo gledalčevo oko. Nasičenost barv in oblik ter uporabljena kolažna strategija omogočata širok razpon poglabljanja v posamezna dela, ki v slikarskem smislu funkcionirajo, v linearnem prostoru in času pa učinkujejo kot perspektivni trik ali iluzija. Nekatera dela so nastala na podlagi živalskih sestavljank za otroke. Raziskovanje in komponiranje lesenih kock, na katerih so upodobljeni portreti gozdnih živali, je avtorja popeljalo k nadaljnjemu poigravanju s kompozicijo in odkrivanju zanimivih kombinacij. Prav tako sta ga navdihnila format in večstranskost raznolikih otroških magnetov in nalepk, ki se na slikah kažejo v obliki hudomušnih kombinacij, zdaj živali, drugič vremenskih pojavov, zvezd valov in celo interierja. Četudi so vhodi v posamezna dela izrazito figurativni, je avtorjeva želja oddaljiti se od pripovednega in gledalcu omogočiti samostojno, neodvisno izkušnjo razumevanja in čutenja slike. Živali same po sebi nimajo resnega alegoričnega pomena ali narativnega loka. Včasih se enostavno zgodijo in na posameznih slikah zasedejo njim primerno, likovno najprimernejše mesto. Pozneje se morda ponavljajo in v novih mističnih svetovih ter čutnih prilikah odigrajo vlogo naključnega protagonista. Četudi je predstavljenih nekaj povsem abstraktnih slik, ki se primarno gradijo z geometrijo in barvo, razstavo združuje avtorjeva prepoznavna figuralika. Izjemno plodno obdobje se odraža v številnih manjših eksperimentalnih serijah, od katerih so na razstavi predstavljeni najbolj reprezentativni in zanimivi primeri. Mitja Ficko nam na razstavi Ležeči tiger, skriti zmaj prikazuje svoj razvijajoči se likovni svet. Ta se intenzivno poraja, nenehno krepi, gledalca pa nagovarja k hrabrejšemu in neobremenjenemu pristopu, branju in čutenju.
Maša Žekš
O avtorju
Mitja Ficko (1973, Murska Sobota) je leta 1999 končal študij slikarstva na Akademiji za likovno umetnost v Ljubljani pri profesorjih Janezu Berniku in Gustavu Gnamušu. Leta 2002 je magistriral pod mentorstvom Metke Krašovec. Med svojim delovanjem je imel samostojne razstave v Galeriji Equrna v Ljubljani, Kibli Maribor, Obalnih galerijah Piran, Galeriji Srečišče v Ljubljani, UGM Studiu Umetnostne galerije Maribor, Galeriji Alkatraz v Ljubljani, Kvartirni hiši v Celju, Kusthalle Ravensburg, Galerie Sechzig v Feldkirchu, Miklovi hiši v Ribnici, v Städtische Galerie Villingen-Schwenningen, celjski Galeriji sodobne umetnosti in ljubljanski galeriji SLOART. Sodeloval je na številnih skupinskih razstavah, kot so Prisotnosti, KIBLA Portal, Maribor (2018), Nezaslišani svet, ki ga imam v glavi (Metamodernizem in metaromantika v slovenskem slikarstvu, KGLU Slovenj Gradec (2019), Čas brez nedolžnosti. Novejše slikarstvo v Sloveniji, Moderna galerija Ljubljana (2019), Apokalipsa 2020, Galerija Equrna, Ljubljana (2020), The Curious Minds in Die ich rief, die Geister, werd ich nun nicht los, LIA Leipzig International Art Programme, Spinnerei, Leipzig (2020). Živi in dela med Ljubljano in Leipzigom.